Diane Lacaille

Je travaille par accumulation et de manière intuitive.

J’utilise papiers, tissus, images, crayons, gouaches, pastels gras,, pulvérisateurs et beaucoup de décalcomanie. L’acrylique est mon médium de préférence car son temps de séchage est rapide. Je fait plusieurs collages à l’intérieur d’une même toile.

J’aime jouer avec les couleurs, les texture, les mots, les lettres et ce de façon très hétéroclite.

Mes lectures quotidienne alimentent le jargon que j’utilise dans mes toiles et que je représente par des lettres, des mots, des phrases, des gribouillis.

Au fil de mes superpositions apparait la répartition et souvent la surabondance. La toile devient peu à peu un chemin tumultueux une symphonie cacophonique d’éléments, une accumulation de traces provenant d’une diversité d’action.

FORMATION
Baccalauréat en arts et design, Université du Québec en Outaouais, mention d’excellence (2001).
DEC Collège Lionel Groulx 1974-76) Arts visuels.
Résidence en Peinture et gravure, Écoles des Beaux-Arts de Bratislava, Slovaquie printemps (2002).

Artistic Approach

Physicists in the XXth century discovered that the world as we know it is comprised of parallel energies. They called it, the Quantum Universe.

So, in actuality, what appears to us is the result of the combination of all these simultaneous energetic realities. There is always the partition of a whole. Whether we are in the macroscopic or microscopic order, there will invariably be a smaller part that divides it and a larger part that encompasses it.

One real side hides another. One story ends, another begins, a symbolism is forgotten, another reappears. We are the substrate of what was, the living forces of one generation being transmitted to the next. The story is transparent.

So it is with my paintings. I play with serial accumulations, fragments of images torn from history and oblivion. I have a real fascination for semantics, the reappropriation of images, letters and numbers. I feed on time, its traces, its marks, its passage on matter. The image that is built is built on an older one. By affixing successive layers of acrylic, glazes, collages, pictograms, the present is revealed anchored in what was. An amalgam of colors, techniques, the continuous vibration of the displays will create a frame of time that passes a sort of Marris column. One poster replaces another, the graffiti of today covers those of the day before.

Papertrail, Ottawa, 2002, papier fait à la main et arts du livre.
Ottawa school of arts, Ottawa, (2002, 20016 â 2018), gravure.

Diane Lacaille vit et travaille dans son studio de Cantley.

Ses toiles font partis de nombreuses collections privés.